2023 жылы Ресей Федерациясы мен Қазақстан Республикасындағы ЖҚЕ бұзғаны үшін салынатын айыппұлдарды салыстырмалы талдау, деп хабарлайды DKnews.kz.
Қазіргі қоғамда жол қозғалысы ережелерін (ЖҚЕ) сақтау мәселесіне барған сайын көбірек көңіл бөлінуде, өйткені бұл — жолдағы қауіпсіздіктің тікелей кепілі. Айыппұлдың мөлшері мен оны тағайындау сипаты мемлекет тарапынан құқықтық тәртіпті қамтамасыз етуге, жол-көлік оқиғаларының алдын алуға және жүргізушілердің жауапкершілігін арттыруға бағытталған саясатының айқын көрінісі. Осы мақалада 2023 жылы Ресей Федерациясы (РФ) мен Қазақстан Республикасында (ҚР) ЖҚЕ бұзғаны үшін салынатын айыппұлдарға салыстырмалы талдау жасаймыз, сонымен қатар басқа елдердің, соның ішінде туристерге қатысты қолданылатын шараларына да мысал келтіреміз.
Халық саны және құқық бұзушылықтар ауқымы
Қазақстан Республикасы
- Халық саны: шамамен 20 млн адам.
- Тіркелген бұзушылықтардың жалпы саны: 8,2 млн жағдай.
Ресей Федерациясы
- Халық саны: шамамен 140 млн адам.
- Тіркелген бұзушылықтардың жалпы саны: 237,6 млн жағдай.
Алғашқы көзқараста-ақ, РФ-дегі тіркелген бұзушылықтар саны Қазақстанмен салыстырғанда бірнеше есе жоғары. Бұл ең алдымен халық саны мен жол желісінің ауқымына байланысты.
Айыппұлдардың жалпы сомасы
Қазақстан Республикасы
- Айыппұлдардың жалпы сомасы: 93,3 млрд теңге.
Ресей Федерациясы
- Айыппұлдардың жалпы сомасы: 170,2 млрд рубль (шамамен 719,1 млрд теңге).
Абсолюттік шамадағы мұндай айырмашылық тек халық саны мен көлік санының ерекшеліктеріне ғана емес, сондай-ақ екі елдегі экономиканың ауқымы мен баға деңгейлерінің айырмашылығына да қатысты.
Бір тұрғынға шаққандағы орташа айыппұл сомасы
Айыппұлдарды салыстырғанда ең көрнекі көрсеткіштердің бірі — “бір тұрғынға шаққандағы” орташа айыппұл сомасы. Сонымен қатар мұны бірыңғай валютаға (теңге) аудару маңызды.
- ҚР: бір тұрғынға орта есеппен 4 665 теңге айыппұл тиесілі.
- РФ: бір тұрғынға орта есеппен 5 136 теңге айыппұл тиесілі.
Осылайша, ресейліктер қазақстандықтарға қарағанда ЖҚЕ бұзғаны үшін айыппұлды шамамен 10%-ға көп төлейді.
Әлем елдеріндегі айыппұлдарға мысалдар
Мемлекеттердің жол қозғалысын реттеу және жүргізушілерге жаза тағайындау тәсілдерін кеңірек түсіну үшін халықаралық тәжірибеге назар аударған жөн. Көптеген елдерде айыппұл мөлшері құқық бұзушылықтың ауырлығына, азаматтардың табыс деңгейіне, сондай-ақ жүргізушінің бұған дейінгі тәртібіне (баллдық жүйе, «point system») тікелей байланысты болады. Төменде бірнеше мысал келтірілген:
- Германия
- Айыппұлдардың мөлшері белгіленген жылдамдық шегінен асу көлеміне қарай есептеледі. Мысалы, қала ішінде жылдамдықты 20 км/сағ-қа асырған жағдайда шамамен 70 еуро төлеуге тура келеді.
- «Flensburger Punktesystem» деп аталатын баллдық жүйе бар, белгілі бір балл жинаған жағдайда жүргізуші куәлігінен айырылуы мүмкін.
- Туристер үшін де талаптар дәл солай қолданылады, бірақ айыппұл қағазы жүргізушінің өз еліндегі мекенжайына пошта арқылы келуі мүмкін.
- Италия
- Қалааралық автомагистральдарда (Autostrada) жылдамдықты 10–40 км/сағ-қа арттырғаны үшін айыппұл мөлшері жаңартылған тарифтерге сәйкес 173 еуродан басталады, ал 40 км/сағ-тан астам асырса — 543 еуродан жоғары.
- Көлік жалдаған туристерге айыппұлды, әдетте, көлік жалдау компаниясы рәсімдейді: олар клиенттің банктік картасынан ұстап қалады немесе көлік қайтарылғаннан кейін қосымша шот ұсынады.
- АҚШ
- Айыппұл мөлшері штаттан штатқа қатты өзгереді. Мысалы, Калифорнияда жылдамдықты асырғаны үшін 35–100 доллар (сот алымдарын есептемегенде) аралығында төленсе, Нью-Йоркте бұл сома жоғары болуы мүмкін.
- Қоғамдық көлікке арналған жолақпен жүру немесе тұрақ ережелерін бұзу үшін салынатын айыппұл 150 доллардан асып кетуі ғажап емес.
- Туристерге ескеретін жайт: айыппұлды төлемеген жағдайда, АҚШ-қа қайта кіру кезінде немесе виза мерзімін ұзартуда қиындықтар туындауы мүмкін.
- Сингапур
- Көптеген бұзушылыққа өте қатаң жаза қолданылады. Мәселен, көліктен қоқыс лақтырғаны үшін 1 000 сингапур долларынан астам айыппұл салынуы мүмкін, ал дұрыс емес жерде көлік қойғаны үшін — 50-ден 400 сингапур долларына дейін.
- Туристер көбіне кепіл төлеуге немесе айыппұлды бірден өтеуге мәжбүр болады (егер көлікті жалға алып жүрсе немесе уақытша виза иесі болса).
- Швейцария
- Кей айыппұлдар жүргізушінің жылдық табысына байланысты есептеледі. Мысалы, жылдамдықты аса қатты арттырған жағдайда, сот бірнеше мың швейцария франкіне дейін айыппұл тағайындауы мүмкін.
- Туристерге де «табысқа қарай» айыппұл салынуы мүмкін, алайда шетел азаматтарына көбіне құқық бұзушылық ауырлығына қарай белгіленген тұрақты тариф қолданылады.
- Австралия
- Жылдамдықты 10 км/сағ-қа дейін арттырғаны үшін 114 австралия долларынан басталатын айыппұл салынады, ал едәуір артық жылдамдық үшін бірнеше жүз долларға дейін көтерілуі мүмкін.
- Туристер мен резидент еместерге айыппұлды көбіне көлікті жалдау компаниясы жазып береді немесе елден шыққан кезде төлеу талабы қойылады (егер көлік жолдағы камераға түсіп қалған болса).
Көріп отырғанымыздай, көп мемлекетте айыппұл мөлшерін анықтау сараланған тәсілге негізделген: құқық бұзушылықтың ауырлығы, жылдамдықты қаншалықты асырғаны, қайталануы, құқық бұзушының материалдық мүмкіндігі ескеріледі. Ал туристер үшін басты ескерер жайт — олардың атына тіркелген айыппұл ешқайда «жоғалып кетпейді»: оны көлік жалдау компаниясы арқылы өндіріп алуы, кредиттік картадан ұстап қалуы немесе елге қайта кірген кезде талап етуі мүмкін.
ҚР және РФ бойынша талдау және қорытынды
Ресей мен Қазақстанға қатысты жоғарыда аталған статистикадан төмендегідей тұжырымдар жасауға болады:
- Бір тұрғынға шаққандағы айыппұлдардың орташа мөлшері екі елде де жазалау шараларының ұқсас екенін көрсетеді. Арадағы 10%-ға жуық айырмашылық елдердің әлеуметтік-экономикалық жағдайымен, жалақы деңгейімен, айыппұл салу жүйесінің ерекшеліктерімен түсіндіріледі.
- Айыппұлдардың жалпы сомасы Ресейде едәуір жоғары: бұл — халық санының көптігі мен автокөлік нарығының ірілігіне байланысты.
- Демография мен ауқым: Ресейде 140 млн, Қазақстанда 20 млн халық тұратыны және жолдардың ұзындығы мен көлік саны да әртүрлі екені статистикаға тікелей әсер етеді.
ЖҚЕ бұзушылықтары үшін тағайындалатын айыппұлдарды талдау профилактикалық шаралардың тиімділігін және бақылаушы органдардың жұмысын бағалауға мүмкіндік береді. Тіркелген бұзушылықтар саны, айыппұлдардың жиынтық сомасы, бір тұрғынға шаққандағы көрсеткіштер сияқты деректер жинағы мемлекетке бірнеше маңызды шешімді қабылдауға негіз болады:
- Халықтың қаржылық мүмкіндігін, құқық бұзушылықтың алдын алуды және жол-көлік оқиғаларын азайтуды ескере отырып, айыппұл мөлшерін тиімді реттеу.
- Фото және бейнебақылау жүйелерін жетілдіру арқылы айыппұл тағайындау процесінің әділдігі мен ашықтығын қамтамасыз ету.
- Жүргізушілердің мәдениетін арттыруға, ЖҚЕ сақталуын насихаттауға бағытталған профилактикалық кампанияларды қарқынды жүргізу.
Басқа елдердің тәжірибесі, дифференциалды тәсілдер мен заманауи технологияларды (бейнебақылау камералары, автоматтық радарлар) енгізу жүргізушілердің тәртіптілігін жақсартып, апаттық жағдайлардың санын азайтады. Сондай-ақ халықаралық практика туристерді жол қозғалысы ережелері мен мүмкін санкциялар туралы жеткілікті түрде хабардар етудің маңыздылығын дәлелдейді, өйткені заңды білмеу жауапкершіліктен босатпайды.
Қорытындылай келе, 2023 жылы Ресей Федерациясында бір тұрғынға шаққанда 5 136 теңге мөлшерінде айыппұл тиесілі, бұл Қазақстандағы (4 665 теңге) көрсеткіштен шамамен 10%-ға жоғары. Бұл екі елдегі жазалау шаралары мен әлеуметтік-экономикалық жағдайлардағы кейбір айырмашылықтарды байқатады, сонымен бірге Ресей мен Қазақстанның жол қозғалысын реттеу стратегияларының ұқсастығын да көрсетеді. Ал жаһандық тәжірибеге назар аударсақ — Еуропадан Сингапурға, АҚШ-қа дейін — бүкіл әлемде бұзушыларға әртүрлі тәсілдер қолданылады, туристер де толыққанды жауапкершілікке тартылады.